گروه حوادث: مرد شیاد که با تاسیس دفتر پرداخت وام دست به کلاهبرداری میلیونی زده بود، پیش از فرار دستگیر شد.

راز تبهکاری این متهم زمانی فاش شد که اول اسفندماه سال گذشته زن جوانی به کلانتری 117 جوادیه رفت و خبر از کلاهبرداری درخصوص فروش خودرو داد. وی گفت: حدود یک سال پیش از شخصی به نام محمد یک خودروی پراید به‌صورت اقساطی خریدم.

او با نشان‌دادن اسناد و مدارک خودرو قولنامه‌ای تنظیم کرد و من چهار میلیون تومان به‌عنوان پیش‌پرداخت در اختیار وی قرار دادم. قرار شد که به محض پایان اقساط وی در دفترخانه حاضر شود و سند را به نام من انتقال دهد. زن جوان ادامه داد: ماهانه 300 هزار تومان به مرد فروشنده پرداخت می‌کردم اما همزمان با پایان اقساط، او ناپدید شد. مرتب با او تماس می‌گرفتم تا از او بخواهم سند را به نام من انتقال دهد اما او پاسخ نمی‌داد. هیچ ردی از خود به‌جا نگذاشته بود و من متوجه شدم که در دام یک کلاهبردار گرفتار شده‌ام، به همین‌خاطر برای طرح شکایت نزد پلیس آمدم.

با اعلام این شکایت، تیمی از مأموران پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران با دریافت دستور قضایی ازسوی بازپرس شعبه هفتم دادسرای ناحیه 16 تهران رسیدگی به این پرونده را آغاز کردند. کارآگاهان در نخستین اقدام به تجسس‌های ویژه دست زدند و صاحب اصلی خودروی پراید را شناسایی کردند. در تحقیق از مالک خودرو مشخص شد که وی ماشینش را برای کار در اختیار محمد (فروشنده خودروی اقساطی) قرار داده و ماهانه از او اجاره دریافت می‌کرده اما وی پس از اجاره خودرو بدون اینکه صاحب اصلی آن متوجه شود با اسناد جعلی اقدام به فروش اقساطی خودرو کرده است.

راز مجرم سابقه‌دار

با افشای این حقیقت، مأموران که خود را در برابر یک کلاهبردار حرفه‌ای می‌دیدند اقدام به چهره‌نگاری متهم کردند تا اینکه موفق به شناسایی کلاهبردار فراری در بین مجرمان سابقه‌دار شدند. این مرد 52 ساله پیش از این، به اتهام صدور چک‌های بلامحل و کلاهبرداری دستگیر شده و به زندان رفته بود. با شناسایی متهم سابقه‌دار مأموران تحقیقات ویژه‌ای را برای شناسایی وی آغاز کردند تا اینکه در اقدامات اطلاعاتی گسترده راز این مجرم فاش شد.

بررسی‌ها حکایت از این داشت که محمد از ابتدای سال‌جاری اقدام به تاسیس یک دفتر کرده و با اجاره‌کردن آپارتمان مسکونی و به بهانه پرداخت وام با شرایط آسان طعمه‌هایش را به دفتر خود می‌کشانده است. با شناسایی محل دفتر در شرق تهران مأموران آنجا را تحت کنترل قرار دادند و دریافتند که متهم هیچ‌گونه ثبت قانونی درخصوص تاسیس دفتر خود انجام نداده و با تبلیغات گسترده متقاضیان دریافت وام را به دام می‌انداخته است. بنابراین مأموران 27 اردیبهشت‌ماه سال‌جاری با دستور قضایی وارد دفتر وی شدند و مرد کلاهبردار را در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر کردند. کارآگاهان در بازرسی از دفترکار وی تعداد زیادی مدارک متعلق به مالباخته‌ها و چک‌های ضمانت کشف کردند.

متهم در بازجویی‌ها به کلاهبرداری اعتراف کرد و گفت: با تبلیغات فراوان، افرادی که قصد گرفتن وام داشتند به دفتر می‌آمدند و با امضای قرارداد مقداری پول به‌عنوان ودیعه یا خرید وام در اختیارم قرار می‌دادند. حتی از آنها چک‌های ضمانت هم می‌گرفتم و قصد داشتم بعد از مدتی که همه پول‌ها جمع شد دفتر را تعطیل کرده و فراری شوم غافل از اینکه پلیس مرا شناسایی کرده و پیش از اینکه نقشه فرار را اجرا کنم دستگیر خواهم شد. وی پس از اعتراف روانه بازداشتگاه شد. این در حالی است که تاکنون 23 مالباخته شناسایی شده و به طرح شکایت پرداخته‌اند.

سرهنگ محمدرضا ذاکر استقامتی، رئیس پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران با اعلام این خبر گفت: با توجه به اعتراف صریح متهم درخصوص فروش غیرقانونی خودروی پراید و فعالیت غیرقانونی متهم در زمینه پرداخت وام و احتمال افزایش دیگر جرائم ارتکابی، قاضی پرونده دستور انتشار عکس متهم را صادر کرده است. به همین‌خاطر از کسانی که موفق به شناسایی متهم می‌شوند دعوت می‌شود جهت طرح شکایت به پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.

کد خبر 174120
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز